Hanna Heinonen

Olen 37v. markkinoinnin moniosaaja ja autan (pien)yrityksiä tavoittamaan asiakkaansa.

Käsissäni on kokonainen työkalupakki aina visuaalisesta sisällöntuotannosta myyviin verkkosivuihin. Olen nopea oppimaan ja intohimoinen ongelmanratkaisija, jonka tavoitteet on paljon pidemmällä kuin näyttää kiireiseltä heiluttelemalla käsiään.

Oma toimintani perustuu luotettavuuteen ja rohkeuteen kokeilla sekä oppia lisää. Panostan jatkuvasti omaan osaamiseeni, jotta voin tarjota mahdollisimman ajankohtaista palvelua myös asiakkaille. 

Hanna

Tie yrittäjäksi (2016) ei omalta kohdaltani ole ollut pitkäaikainen haave vaan lähinnä tie uudelle alalle tekemään työkseni sitä, mitä jo valmiiksi riittävällä tasolla osasin. Olen generalisti / moniosaaja ja opiskelen jatkuvasti lisää asioista, joita voin hyödyntää asiakastöideni parissa.

Mitä sitä ennen?

Pitkää pinnaa on venytetty ja määrätietoisuutta kasvatettu jo lapsena, kun aloitin kotikonnuilla Oulussa elämäntapahevostelun, jossa tavoitteet oli korkealla ja periksi ei annettu edes tutuksi tulleilla (reilu) -30 asteen pakkasilla varsinkaan jos oli mahdollisuus auttaa ja viettää hevosten kanssa vaikka koko päivä. Tämä hevostelu vei 2006 Oulusta Paraisille jatkuen oppisopimusopiskeluna ja oman hevosen kanssa viikonloput kilpaillen.

2008 muutin ensin Pirkkalaan ja vuotta myöhemmin Tampereelle. Tein muutaman vuoden sivutöinä promoottorin keikkoja mm. Liikuntakeskus Elixialle ja 2009 vaihdoin hevosalan työt vartijan vaatteisiin. 

Vartijana työskentelin lähes päivälleen 10 vuotta ja opiskelin sen ohella markkinointia. Pääosin työt tein aulapalvelun parissa mielenkiintoisissa kohteissa, joista yhden sain myös ”sisäänajaa” ja järjestellä sen toimivaksi sekä asiakkaan tarpeisiin sopivaksi.

Kun syksyllä 2019 olin saanut 10 vuotta turvallisuusalalla mittariin eli oman tavoitteen sillä aikajanalla täytettyä, hyppäsin sivutoimisesta kokoaikaiseksi yrittäjäksi ja lähdin kokeilemaan miten siivet aivan uudella alalla kantaa.

Palvelutarjonnan takana

Markkinointi

Jos eri markkinoinnin jalkauttamisen keinot on tulleet mukaan harrastuksen pohjalta (verkkosivut, valokuvaus ja graafinen suunnittelu) niin mielenkiinto markkinointiin on halusta auttaa asiakasta ja heitä kohtaamaan omien asiakkaidensa kanssa eri tavoilla.

Se, mikä markkinoinnissa eniten kiinnostaa on ehkä juuri se haaste löytää kullekin sopivat keinot ja kehittää niitä toimiviksi. 

 

Graafinen suunnittelu

Olen aina ”osannut piirtää” ja kuvittaessa vahvuudet löytyy karikatyyreissa ja etenkin eläinhahmojen parissa. 

Alkuun harrastuksen ja harjoittelun pohjalta mutta sittemmin myös asiakastöinä olen tehnyt laajalla kattauksella erilaisia markkinointimateriaaleja ja muuta graafista suunnittelua niin digiin kuin printtiin ja opetellut matkan aikana käyttämään sujuvasti eri ohjelmia (mm. laajan kattauksen Adobelta).

Graafisen suunnittelun puoli on kiehtovan monipuolista. Laajimpia töitäni on kahden jäsenlehden taitto, näyttävimpiä Nokia Arenalla pyörivät led-mainokset ja oma kiehtovuutensa löytyy myös myynnin ja markkinoinnin tueksi tehdyissä mockupeissa. 

Brändin hallinta kuului 2023 suorittamaani tuotekehitystyön erikoisammattitutkintoon ja toi lisää ajatuksia myös brändi-ilmeiden taakse.

Verkkosivut

Verkkosivujen maailma on niin monipuolinen, että sen kiteyttäminen lyhyeen on vaikeaa. Alun perin kiinnostuin aikoinaan sivujen ilmeen ja käyttäjäystävällisyyden suunnittelusta, jotta sivut edustavat brändiä parhaalla mahdollisella tavalla. Sivujen ilmeen ja rakenteen lisäksi tavoitteiden asettaminen on olennaista – halusimme sitten lisää yhteydenottoja, kauppaa tai vaikkapa uutiskirjeen tilaajia.

Kiinnostavaa on myös alanytiikka, joka valottaa sivuilla vierailevien käyttäytymistä. Koska aina ei voi ennakoida kaikkea, sivujen kehittäminen analytiikan pohjalta on myös kiehtovaa, kuten myös hakukoneoptimoinnin maailma, jotta kävijät sivuille myös tiensä löytävät.

En tiedä miksi, mutta jo silloin, kun internet oli vasta tulossa koteihin ja sen käyttö oli kallista, innostuin tutkimaan eri sivustojen lähdekoodia, apinoin HTML-koodeja ja opettelin, mitä kukin koodinpätkä teki. Niiden perusteita pidemmälle en koodaamista ole koskaan opetellut mutta UX- ja UI-suunnittelun perusteita sekä palvelumuotoilua kyllä, sillä teknisen ja visuaalisen osaamisen lisäksi näen hyödyllisenä ymmärtää myös sitä miten kävijää kannattaa sivuilla ohjailla.

Valokuvaus

Sivuilla esitetystä järjestyksestä huolimatta, yritystoiminta on aloitettu nimenomaan valokuvauksella vuonna 2016. 

Valokuvauksen olen aloittanut jo lapsena filmikamera-aikaan hevosia kuvaten ja kuvauskalustoa vuosien aikana parantaen sekä kasvattaen.

Sydän sykkii erityisesti urheilukuvaukselle, eikä pelkästään siksi, että kuvauspaikat voivat joskus olla vähän riskialttiita. Penkkiurheilen ja myötäelän huippu-urheilun parissa sekä kannatan ”omia” täydestä sydämestäni. Dokumentaarinen kuvaus on itselleni luonnollisinta, eli vangita asiat kuviksi juuri kuten ne ovat tapahtuneet. Tilannetaju, nopea reagointikyky ja kuvauskaluston hallinta siinä sivussa on asioita, jotka tulee selkärangasta. 

Onkin ollut kunnia olla mukana kuvaamassa huikeissa tapahtumissa myös EM- ja MM-tasolla Suomessa ja muualla Euroopassa.

Dokumentaarisesti voi kuvata myös yrityksiä ja siksi kuvaan mielelläni kattavia kuvapankkeja nimenomaan yleisesti yrityksen toiminnasta, sillä kuvat ovat myös monikäyttöisiä eri markkinointitarkoituksissa.