Pienyrittäjä: Varaudu Black Fridayhin – ja pohdi, kannattaako se sinulle

Black Friday (tänä vuonna perjantaina 29.11.2024) on vuoden vilkkain shoppailupäivä, jolloin asiakkaat odottavat suuria alennuksia ja erikoistarjouksia. Suurille ketjuille se voi tarkoittaa huikeita myyntilukuja, mutta pienyrittäjän näkökulmasta päivä on monimutkaisempi kokonaisuus. Kannattaako sinun hypätä mukaan tähän kauppasirkukseen, vai voisiko Black Friday jäädä väliin (liiketoiminnastasi riippuen)?

Miksi Black Friday voi olla mahdollisuus

1. Näkyvyyttä ja uutta asiakaskuntaa
Moni kuluttaja suuntaa ostoksille juuri Black Fridayn aikaan, ja jos hyödynnät tätä oikein, sinulla on mahdollisuus saada uusia asiakkaita ja kasvattaa tunnettuuttasi. Tämä voi toimia erityisesti niille pienyrittäjille, jotka myyvät tuotteita tai palveluita, joita kuluttajat aktiivisesti etsivät alennuksien aikaan. Näkyvyyden lisäämiseksi pienikin alennus voi houkutella uusia kävijöitä yrityksesi verkkosivuille tai myymälään.

2. Varastojen tyhjennys
Jos yritykselläsi on varastossa tuotteita, joiden kierto on hidastunut, Black Friday on hyvä tilaisuus tarjota niitä alennuksella. Tämä auttaa vapauttamaan varastotilaa uusille tuotteille ja voi keventää varastointikustannuksia. Myymällä tuotteet pienemmällä katteella, mutta suuremmalla volyymilla, voit silti tehdä kohtuullista tulosta.

3. Testaa markkinoinnin toimivuutta
Black Friday tarjoaa mahdollisuuden kokeilla markkinointistrategioita intensiivisessä ympäristössä. Jos olet vasta laajentamassa markkinointikanaviasi, Black Friday -kampanja voi olla hyvä testi siitä, miten asiakkaat reagoivat erilaisiin mainoksiin, some-kampanjoihin ja verkkosivujen alennusviesteihin.

Milloin Black Fridayhin osallistuminen voi olla huono idea

1. Hintakilpailu syö katteet
Black Fridayn asiakaskunta odottaa suuria alennuksia, mutta pienyrittäjälle isot hinnanalennukset voivat tehdä myynnistä kannattamatonta. Jos yrityksesi on sidottu korkeisiin tuotantokuluihin tai kapeisiin katteisiin, Black Friday -alennukset voivat lopulta vähentää tulostasi. Arvioi, pystytkö asettamaan alennukset niin, että ne kattavat kulut ilman, että liiketoimintasi kärsii.

2. Ei sovi yrityksen brändille
Kaikki yritykset eivät hyödy Black Fridayn kaltaisista hintasotapäivistä. Jos yrityksesi brändi perustuu esimerkiksi yksilöllisiin tai laadukkaisiin käsityönä tehtyihin tuotteisiin, suuret alennukset voivat heikentää asiakkaidesi arvostusta tuotteitasi kohtaan. Pohdi, tukeeko Black Friday -kampanja yrityksesi imagoa vai voisiko brändiä vahvistaa muilla tavoin, kuten tarjoamalla eksklusiivisia tuotteita tai palveluita tavallisen alennuskilpailun sijaan.

3. Kuormittaa resursseja liikaa
Pienyrittäjällä voi olla vain rajallinen määrä resursseja – henkilökuntaa, rahaa ja aikaa. Black Friday voi tuoda mukanaan suuren määrän tilauksia, asiakaspalautuksia tai tukea tarvitsevia asiakkaita, jolloin päivän hyötyjen ja vaivan suhde jää epäsuotuisaksi. Jos ennakoit, että tilausmäärät saattavat ylikuormittaa sinut tai henkilökuntasi, voi olla järkevää säästää resursseja esimerkiksi joulusesonkiin.

Vaihtoehtoiset tavat osallistua Black Friday -henkeen

Jos Black Friday -alennukset eivät tunnu järkeviltä yrityksesi näkökulmasta, voit harkita vaihtoehtoisia tapoja saada hyötyä sesongista.

1. Panosta laatuun ja elämyksiin
Voit erottua muista yrityksistä tarjoamalla laadukasta palvelua tai erityistä lisäarvoa sen sijaan, että lähdet mukaan hintakilpailuun. Asiakaspalveluun panostaminen, kuten henkilökohtaiset tuotesuositukset tai tavallista nopeampi toimitus, voivat luoda pysyvää asiakassuhdetta.

2. Järjestä asiakkaille eksklusiivinen tapahtuma
Sen sijaan, että myisit tuotteita alennettuun hintaan, voit järjestää asiakastapahtuman tai verkkoseminaarin, joka esittelee tuotteitasi ja palveluitasi. Esimerkiksi ”Black Friday -etkoilla” voit tarjota tietoa tuotteista, luoda läheisyyttä asiakkaiden kanssa ja vahvistaa brändiäsi. Näin asiakkaat pääsevät nauttimaan erityisestä kokemuksesta ilman suurta alennusta.

3. Korosta vastuullisuutta ja kestävyyttä
Yhä useammat kuluttajat ovat tietoisia kulutustottumustensa vaikutuksista. Jos haluat erottautua, voit markkinoida Black Friday -viikon aikana kestäviä valintoja, kuten tuotteita, jotka on tehty ympäristöystävällisesti. Voit esimerkiksi osallistua kansainväliseen ”Green Friday” -liikkeeseen, joka pyrkii edistämään vastuullisempaa kuluttamista. Tämä voi houkutella erityisesti asiakkaita, jotka arvostavat eettistä ja ympäristöystävällistä toimintaa.

Lue myös