Kilpailu markkinoinnin parissa luovalla alalla on kovaa ja massasta erottuminen voi olla haastavaa ja turhauttavaakin. Tärkeää on toki rakentaa omaa brändiä tutuksi ja tunnistettavaksi mutta miten?
Brändin personointi
Luo persoonallinen, inhimillinen ja tunnistettava brändi. Pohdi ja tuo esille yrityksen arvoja, käytä persoonallista kieltä ja kuvitusta markkinoinnissa. Mieti tämä ihanneasiakkaidesi kautta – kuka ja millainen on ”ihanneasiakkaasi” ja miten hänen huomionsa kiinnittyy juuri sinun/teidän yritykseenne?
Asiakaskokemuksen parantaminen
Asiakaskokemus on yksi tärkeimmistä tekijöistä vaikuttaen siihen, palaavatko asiakkaat yrityksesi asiakkaiksi uudelleen. Mieti miten haluat asiakkaitasi palvella ja missä. Kysy palautetta ja kehitä toimintatapojasi palautteiden kautta.
Sosiaalinen media
”Some” on erinomainen kanava luovalle markkinoinnille. Jaa persoonallisia, mieleenpainuvia sisältöjä, jotka auttavat erottumaan kilpailijoistasi. Sosiaalisessa mediassa näkyvä tyyli voi olla hauska, tunteisiin vetoava tai yllättävä – ihan kuten haluat brändisi näkyvän. Luo yhteyttä asiakkaisiisi ja hyödynnä brändin rakentamisessa. Muista kuitenkin, että harvemmin somessakaan pelkkä olemassaolo riittää. Käyttämäsi somekanava kannattaa valita sen perusteella, missä oletat ihanneasiakkaidesi olevan.
Yhteistyö muiden yritysten kanssa
Kasvata verkostoja hyvillä, luotettavilla tekijöillä. Yhteistyössä muiden osaajien kanssa pystyt tarjoamaan asiakkaillesi kattavampaa palvelua. Jos oma osaamisesi on huipussaan sosiaalisen median alustoilla, etsi kumppani Google-markkinointiin ja tarjotkaa yhdessä asiakkaille apua näkyvyyteen sekä somessa että Googlessa?