Mitä kilpailijasi tekisi?

Kilpailija-analyysin avulla

  • tiedät mitä (ja miten) kilpailijat tekevät digimarkkinoinnissa
  • tiedät miten kilpailijat löytyvät hakukoneilla
  • tiedät miten ja miksi kilpailijat pärjäävät sinua paremmin joillain osa-alueilla

… ja ennen kaikkea voit oppia lisää.

“Keskityn vain omaan tekemiseeni”

On erittäin kaunis ajatus keskittyä pelkästään omaan tekemiseen ja se varmasti onnistuu helposti, jos tuotteesi ja palvelusi ovat maan/maailman ainoita. Mutta jos kilpailet yhdenkään yrityksen kanssa samoista asiakkaista, kannattaa astua asiakkaan saappaisiin ja miettiä miksi valita juuri sinut kilpailijasi sijaan. Tässä vaiheessa otetaan selvää mitä kilpailija tarjoaa ja mikä toisi lisäarvoa asiakkaalle omassa tarjonnassasi. 

Tee kilpailija-analyysi esimerkiksi näin:

Aloita kilpailija-analyysin tekeminen valitsemalla kilpailijat vertailtavaksi. Nimeä listallesi esimerkiksi 10 tärkeintä kilpailijaanne ja jaa ne suoriin (samaa tuotetta tai palvelua tarjoaviin) kilpailijoihin ja epäsuoriin (eivät tarjoa samaa tuotetta tai palvelua mutta auttavat samoja asiakkaita samojen ongelmien äärellä). 

  • Kirjaa ylös keitä asiakkaasi ovat. Unelma-asiakkaita ja asiakasprofiileja kävin läpi edellisessä tekstissä https://caston.fi/ihanneasiakas-kuka-ja-missa/ . 
  • Kirjaa ylös ketkä ovat tällä hetkellä “kovimmat kilpailijasi”. 

Tutki ja kirjaa ylös

  • Mikä on kilpailijasi tuote tai palvelu? Minkä hintaisia ne ovat?
  • Mitkä ovat kilpailijasi vahvuudet ja heikkoudet? 
  • Missä kilpailijat myyvät ja millainen ostopolku asiakkaalla on?
  • Missä kilpailijat markkinoivat? Millaiset nettisivut heillä on ja kuinka aktiivisia he ovat sosiaalisessa mediassa? 
  • Miten he näkyvät Googlessa?
  • Mitä ovat kilpailijan vahvuudet ja heikkoudet.

Kun kilpailijoiden toiminta on tullut tutuksi, vertaile sitä omaasi. Mitä voisit tehdä toisin ja mikä on oma valttikorttisi kilpailukentällä? Missä huomaat olevasi muita jäljessä – eli mitkä ovat osa-alueita joissa sinulla on vara parantaa? 

Jos kilpailijoihin ja heidän toimintaansa haluaa pureutua syvemmin, kannattaa mukaan ottaa esimerkiksi kilpailija-analyyseja tarjoava markkinointitoimisto. Hyvän yleiskäsityksen saa kuitenkin myös ottamalla aikaa ja muistiinpanovälineet sekä avoimen mielen ja näkökulman myös asiakkaan kengissä.

Kiiinnostaako brändinhallinta ja brändin rakentaminen? 

Kirjoitin 12 sähköpostikirjettä Brändinhallinnan työkirjassa käytävistä aiheista. Kirjeet (ja työkirja) on suunnattu brändin ja asiakaskokemusten kehittämisestä kiinnostuneille pienyrittäjille. Liity mukaan alla olevalla lomakkeella! 

Jaa tämä postaus

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Lisää postauksia

Yleinen

Mitä kilpailijasi tekisi?

Kilpailija-analyysin avulla tiedät mitä (ja miten) kilpailijat tekevät digimarkkinoinnissa tiedät miten kilpailijat löytyvät hakukoneilla tiedät miten ja miksi kilpailijat pärjäävät sinua paremmin joillain osa-alueilla … ja ennen kaikkea voit oppia lisää. “Keskityn vain omaan tekemiseeni” On erittäin kaunis ajatus keskittyä pelkästään omaan tekemiseen ja se varmasti onnistuu helposti, jos tuotteesi ja palvelusi ovat maan/maailman ainoita.