Hanna Heinonen

Mistä logosuunnittelun hinta koostuu?

Logo on yleensä enemmän kuin kanan kuva kanalalle tai aterimet aseteltuna ravintolan nimen kylkeen. Siksi logon hintalappu ja taustalla oleva työn määrä voi myös yllättää. 

Kerrataan ensin mitä logo tarkoittaa ja onko logo pakollinen yritykselle.

Logo on graafinen merkki tai symboli, joka edustaa yritystä, tuotemerkkiä, organisaatiota tai brändiä. Visuaalisen tunnuksen avulla erotutaan kilpailijoista ja luodaan tunnettuutta tärkeänä osana yrityksen markkinointia ja visuaalista ilmettä. Logo ei toki ole pakollinen mutta se luo ammattimaisen yrityskuvan sekä tarjoaa jatkuvuutta myös yrityksen markkinointi- ja viestintämateriaaleissa (kuten verkkosivut, mainokset, käyntikortit ja sosiaalinen media). 

Mitä ja millä hinnalla?

Hyvä logo ei synny hetkessä vaan vaatii suunnittelijalta ymmärrystä brändin rakentamisesta, graafisista periaatteista ja visuaalista silmää. Yleisesti hintaan vaikuttavat myös

  • Tekijän osaaminen ja ammattitaito
  • Muutostyöt (sopimuksessa saattaa olla määriteltynä hinnan sisältävän esimerkiksi kolme kommenttikierrosta ja lisähinnasta seuraavat)
  • Mahdolliset lisäpalvelut ja oikeudet (sisältääkö logosuunnittelu myös viralliset ohjeet sen käyttöön? Entä kaikki tarvittavat tiedostomuodot? Saako logoa tulevaisuudessa muokata tarvittaessa jonkun muun kuin alkuperäisen suunnittelijan toimesta?)

Taustatyönä tutustutaan yritykseen ja brändiin, sen persoonallisuuteen, ihanneasiakkaisiin/kohdeyleisöön, kilpailijoihin ja mitä logolla ylipäätään halutaan viestiä. Onko logo minimaalinen vai monimutkaisempi, onko se pelkkä teksti vai liitetääkö mukaan kuva/kuvio (tunnus). Hahmotelmien, ehdotusten ja viestien pallottelun ohella on muistettava myös se, että logon tulee toimia myös pienenä kuvana esimerkiksi kynän kylkeen painettuna. Ihan pienimmät yksityiskohdat ja niiden olemassaoloa kannattaa siis harkita tarkkaan. Koska logosta halutaan ainutlaatuinen ja erottuva, on syytä surffailla netin syövereissä myös sen osalta, ettei liian samanlaista kuvaa tule vastaan. Koska tämä kaikki harvemmin tapahtuu pelkästään koneen äärellä kellottamalla, on logosuunnittelu helpompi myös ainakin omalta osaltani hinnoitella mielummin urakkana kuin tuntihinnalla tehden.

Kun taustatyöt on tehty ja ideat sekä hahmotelmat saatu maaliin, logosta viimeistellään vielä versiot sovittuina väreinä ja tiedostomuotoina, jotta se on mahdollisimman monikäyttöinen toimien niin vaalealla kuin tummalla pohjalla, diginä ja printissä. 

Entä mitä logosuunnittelu maksaa? 

Omissa palveluissani logosuunnittelu on mahdollista hankkia laajemman brändi-ilmeen tai brändäyksen suunnittelussa sisältäen aina myös värien ja fonttien määrittelyn. Tutustu ajankohtaisiin hintoihin ja lisätietoihin tällä sivulla.

Jaa tämä postaus

Lisää postauksia

Yleinen

Mistä logosuunnittelun hinta koostuu?

Logo on yleensä enemmän kuin kanan kuva kanalalle tai aterimet aseteltuna ravintolan nimen kylkeen. Siksi logon hintalappu ja taustalla oleva työn määrä voi myös yllättää.  Kerrataan ensin mitä logo tarkoittaa ja onko logo pakollinen yritykselle. Logo on graafinen merkki tai symboli, joka edustaa yritystä, tuotemerkkiä, organisaatiota tai brändiä. Visuaalisen tunnuksen avulla erotutaan kilpailijoista ja luodaan

Yleinen

Miten erottua kilpailijoista luovalla alalla?

Kilpailu markkinoinnin parissa luovalla alalla on kovaa ja massasta erottuminen voi olla haastavaa ja turhauttavaakin. Tärkeää on toki rakentaa omaa brändiä tutuksi ja tunnistettavaksi mutta miten? Brändin personointi Luo persoonallinen, inhimillinen ja tunnistettava brändi. Pohdi ja tuo esille yrityksen arvoja, käytä persoonallista kieltä ja kuvitusta markkinoinnissa. Mieti tämä ihanneasiakkaidesi kautta – kuka ja millainen on