Huonosti toimivat tai epäselkeät sivustot karkottavat potentiaalisen asiakkaan helposti kilpailijalle. Verkkosivujen käyttäjäystävällisyydellä on siis suora vaikutus siihen, kuinka kauan ja kuinka tehokkaasti käyttäjät viihtyvät ja vuorovaikuttavat sivustosi kanssa. Kokosin tähän blogitekstiin keskeisiä tekijöitä, kuinka varmistat käyttäjäystävällisyyden myös omalla sivustollasi!
Selkeä navigointi
Navigointi on yksi sivustosi tärkeimmistä osa-alueista. Sen tulee olla intuitiivinen ja looginen, jotta käyttäjä löytää helposti etsimänsä sisällön. Varmista, että päävalikko on selkeä ja että alavalikot ovat johdonmukaisia. Huomioi myös mobiilinäkymä ja että sivuston valikko on myös siinä selkeä ja helppokäyttöinen, kun sivustoa selataan pienemmältä näytöltä.
Nopea latausaika
Sivuston nopeus on kriittinen tekijä käyttäjäystävällusyyden kannalta. Tutkimusten mukaan käyttäjät saattavat poistua sivustolta hyvinkin nopeasti, jos latausaika ylittää muutaman sekunnin. Testaa sivuston nopeus esimerkiksi Google PageSpeed Insights-työkalulla, joka antaa myös vinkkejä sivuston nopeuttamiseen.
Responsiivinen suunnittelu
Ihmiset käyttävät monenlaisia laitteita netin selaamiseen ja sivustoilla vierailuun. Responsiivinen suunnittelu varmistaa, että sivustosi näkyy ja toimii moitteettomasti niin puhelimissa, tableteissa kuin tietokoneillakin. Kuten aiemmin mainittu, responsiivisella suunnittelulla varmistetaan myös että sivustolla navigointi on helppoa.
Esteettömyys
Verkkosivujen tulee olla saavutettavia kaikille käyttäjille, myös näkörajoitteisille. Käytä riittävän suurta fonttikokoa, erottuvia väriyhdistelmiä ja lisää kuviin ”alt-tekstit”.
Selkeä sisältö ja CTA-painikkeet
Keskeinen osa käyttäjäystävällisyyttä on selkeä ja ymmärrettävä sisältö. Kiinnitä huomiota tekstin selkeyteen ja käytä johdonmukaisia otsikoita ja väliotsikoita lukemista helpottamaan. Varmista myös, että toimintakehotukset (CTA = Call To Action) ovat näkyviä ja kertovat käyttäjälle, mitä seuraavaksi toivot hänen tekevän.
Kysy palautetta
Hyödynnä kyselyitä, palautejärjestelmiä ja käyttäjätestauksia saadaksesi rehellistä palautetta käyttäjiltä. Käytä tietoa hyväksi parantaaksesi sivustoa jatkuvasti.
Verkkosivujen käyttäjäystävällisyys ei ole siis pelkästään tekninen vaatimus vaan perusta menestyvälle digitaaliselle läsnäololle. Kun panostat hyvään suunnitteluun, sivuston nopeuteen, responsiivisuuteen ja esteettömyyteen, voit luoda sivuston, joka houkuttelee ja pitä käyttäjät tyytyväisinä. Muista, että verkkosivusto on jatkuvan kehityksen kohde ja myös käyttäjäystävällisyyttä on syytä arvioida säännöllisesti.